Felietony-wywiady

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

Od nowego roku akademickiego w WSKSiM ruszają studia podyplomowe z retoryki i komunikacji społecznej.
Z dr Imeldą Chłodną, pracownikiem Katedry Filozofii Kultury KUL i wykładowcą w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, rozmawia Dorota Zbierzchowska.

Skąd wzięła się i czym zajmuje się retoryka?

- Retoryka powstała w połowie VI w. przed Chrystusem na Sycylii. Jej pojawienie się związane jest z zaprowadzeniem w ówczesnej kolonii greckiej ustroju demokratycznego, w ramach którego obywatele posiadali prawo do obrony własnych interesów przed sądem. Do tego potrzebna była umiejętność przekonującego przemawiania. Wówczas także opracowane zostały podstawowe zasady głoszenia przemówień sądowych. Ich autorem był uczeń Empedoklesa, Koraks z Syrakuz, którego uznaje się za ojca retoryki. Z czasem stała się ona ważnym składnikiem programów nauczania, który w istotnym stopniu decydował o poziomie humanistycznej kultury ówczesnych społeczeństw. W głównej mierze przyczynił się do tego Isokrates, założyciel najsłynniejszej szkoły retorycznej, w której naukę pobierali filozofowie, poeci, politycy. Przeniesienie retoryki na grunt edukacji związane było z głoszoną przez Greków koncepcją człowieka nie tylko jako sprawnego w działaniu, lecz także wykazującego się umiejętnością pięknego i przekonującego mówienia. Według nich, każdy wolny obywatel powinien nauczyć się maksymalnie posługiwać słowem, jest to jego obowiązek. Dlatego właśnie retoryka była jedną z podstawowych części nie tylko wykształcenia, ale wręcz wychowania. To przyczyniło się do patrzenia z wielką troską na język, do dbałości o jego opanowanie, czystość i rozwój.

A zatem retoryka, obok gramatyki i dialektyki (tzw. trivium), przez dwa i pół tysiąca lat leżała u podstaw wykształcenia, jakie odbierał każdy wolno urodzony obywatel. Gramatyka, poza fleksją i regułami składni, obejmowała znajomość dorobku literatury klasycznej. Znajomość dialektyki umożliwiała rozumienie i konstruowanie dłuższych, ale logicznie spójnych wypowiedzi, wreszcie retoryka otwierała możliwość przekonującego mówienia, czytania i pisania.

Retoryka sięga czasów starożytnych, czy zatem potrzebna jest także współcześnie?

- Umiejętność ta potrzebna jest szczególnie dziś, gdy zalewają nas przekazy medialne, a przeciętny człowiek ma duże trudności z płynnym wysłowieniem się. Dotyczy ona każdego bez wyjątku człowieka, ponieważ mowa ludzka - a konkretnie słowo - jest jednym z podstawowych narzędzi komunikacyjnych. Nasze codzienne doświadczenie pokazuje, że wymiana opinii między ludźmi bardzo często przybiera postać przekonywania, gdy podważamy czyjś sąd, gdy bronimy własnego zdania, gdy oskarżamy o coś. Jednak, mimo że człowiek jako jedyny na świecie posiada zdolność mówienia, przychodząc na świat, nie potrafi mówić. Dopiero z czasem pod opieką rodziców, najbliższych, a potem szkoły rozpoczyna się proces opanowywania mowy ojczystej, który trwa bardzo długo. I okazuje się, że różni ludzie w różny sposób opanowują tę mowę - jedni lepiej, inni gorzej. Nabyta umiejętność posługiwania się językiem świadczy o wysokiej kulturze mówiącego, a także o kulturze językowej. Kultura językowa zaczyna się tam, gdzie zaczyna się świadomość osoby mówiącej i piszącej odnośnie do doboru środków językowych, gdzie zaczyna się ona zastanawiać nad tym, jak mówi, zaczyna sprawdzać poprawność używanych przez siebie zwrotów i sformułowań. Prowadzi to do celowych poszukiwań i doboru odpowiednich środków językowych. Pojawia się poczucie stylu oraz poczucie, że nasze wysławianie się ma pewną wartość. Możemy wówczas mówić o poprawności językowej i czystości języka.

Nauka pięknego mówienia i pisania jest trudną sztuką. Dlaczego retoryki nie naucza się w szkołach i na uniwersytetach? Jakie są tego konsekwencje?

- Wyraźnie zauważalny brak retoryki w programach szkolnych związany jest z radykalnym przeobrażeniem koncepcji kształcenia, jakie miało miejsce w XIX wieku. Od czasów rewolucji francuskiej retoryka przestała być tą obowiązkową umiejętnością, którą opanować powinni ludzie wykształceni. Dokonała się jej parcelacja - jedna część utożsamiona została z erystyką, inna ze stylistyką, a jeszcze inne wchłonięte zostały przez logikę. W 1885 roku retoryka przestała być obowiązkowym przedmiotem kształcenia ogólnego. W Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego retoryki uczono wyłącznie w liceach klasycznych, na studiach filologii klasycznej oraz, traktując ją głównie jako naukę historyczną, na studiach filologii polskiej. Dzisiaj przedmiotu takiego nie ma zarówno w programach dla szkół średnich, jak i w tzw. minimach programowych obowiązujących na wydziałach uniwersyteckich. Konsekwencje takiego stanu rzeczy widać w tym, jak ludzie mówią i piszą. I to zarówno ludzie niewykształceni, jak i politycy, profesorowie czy dziennikarze. Dzisiaj mamy do czynienia z zupełną ignorancją znajomości klasycznych zasad retoryki, co w konsekwencji prowadzi do nieumiejętnego posługiwania się językiem polskim, zarówno w formie mówionej, jak i pisanej. Po uważnym wsłuchaniu się w sposób mówienia przeciętnego młodego, i nie tylko młodego, człowieka zauważamy, iż zupełnie obce mu są starożytne ideały propagujące zasady pięknego i przekonującego mówienia. A przecież zaniedbanie tej sfery naszego życia utrudnia nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, a nawet wpływa na niedorozwój osobowości.

Czy znajomość retoryki jest potrzebna tylko osobom, które posługują się zawodowo słowem, tzn. prawnikom, politykom, dziennikarzom, czy każdemu, niezależnie od wykonywanego zawodu?

- Kurs retoryki powinny przejść w pierwszej kolejności osoby reprezentujące te zawody, w których język stanowi podstawowe narzędzie pracy. Dla nich świadomość językowa, ciągła praca nad językiem, jego dopracowywanie i doskonalenie powinny stanowić przedmiot szczególnej troski. Są to m.in.: nauczyciele, prawnicy, księża, dziennikarze, politycy, pracownicy sfery biznesu. Na tych, którzy mają języka polskiego nauczać albo posługiwać się nim w miejscach publicznych, spoczywa bardzo zobowiązująca funkcja - rozszerzanie zasięgu tzw. języka literackiego i ustalanie jego wzoru. Dzisiaj w znacznej większości społeczeństwa nie książka, czyli słowo pisane, stanowi ostateczne odwołanie w sprawie poprawności jakiejś formy językowej, lecz fakt użycia jej w telewizji. A zatem to środki masowego przekazu narzucają wzorce mówienia całemu społeczeństwu. Niestety, często są to wzorce złe.

Niemniej jednak posługiwanie się słowem ze znawstwem i umiejętnością powinno być przedmiotem szczególnej troski każdego z nas. Bo przecież poprzez wypowiadane słowo - barwę głosu, intonację, siłę - wyrażamy naszą osobowość. W sposobie mówienia ujawnia się nasza emocjonalność, wrażliwość, inteligencja, błyskotliwość, temperament. Wypowiadane przez nas słowo jest wyrazem naszej najszerzej pojętej kultury.

Co zatem może zrobić ktoś, kto chciałby poprawić umiejętność posługiwania się słowem, aby przekonująco mówić i pisać?

- Powoli pojawiają się szkoły wprowadzające do swych programów nauczania elementy retoryki, a także wyższe uczelnie, gdzie retoryki naucza się w ramach studiów podyplomowych. Możliwość kształcenia się w tej dziedzinie zapewnia od tego roku akademickiego również Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu na kierunku o nazwie retoryka i komunikacja społeczna.
W oparciu o klasyczną koncepcję retoryki kształcone są umiejętności skutecznego przekonywania, poprawnej argumentacji, poprawnego rozumowania i mówienia, kompozycji tekstów (pisanych i mówionych), używania środków retorycznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych, mówienia i pisania zgodnego z regułami kultury języka, interpretacji tekstów, publicznego wygłaszania i prezentacji tekstów, dyskusji i negocjacji, prowadzenia debat, rozpoznawania chwytów erystycznych, kształtowania eleganckiego wizerunku osobowego oraz operowania głosem.

Czy warto sięgnąć po jakieś lektury pomocne w samokształceniu w tej dziedzinie?

- Niestety, niewiele jest pozycji, w których dziedzina ta opracowana jest w sposób całościowy, a więc zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Dobrym podręcznikiem spełniającym to kryterium jest książka pt. "Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej" autorstwa Czesława i Piotra Jaroszyńskich. Składa się ona z dwóch części. W części pierwszej zatytułowanej "Retoryka klasyczna - część teoretyczna" omówione jest miejsce retoryki w kulturze zachodniej oraz etapy pracy nad tekstem pisanym. Część druga pt. "Sztuka słowa mówionego - część praktyczna" prezentuje wiadomości z zakresu fonetyki, gramatyki, wersyfikacji, fonologii oraz retoryki. Poruszone są tu takie zagadnienia, jak: narządy mowy i ich czynności, artykulacja, fraza, środki wyrazu, wiersz, intonacja. Oprócz wykładu teoretycznego czytelnik znajdzie tu również zestaw ćwiczeń obejmujących czytanie, pisanie i mówienie, ułatwiających pracę nad słowem. Niezwykle pomocna jest także dołączona do podręcznika płyta CD zawierająca profesjonalne nagrania będące doskonałą podstawą do ćwiczeń. Omawiana pozycja opatrzona jest ponadto bibliografią zawierającą najważniejsze opracowania autorów klasycznych, a także współczesnych dotyczące tej problematyki.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Nasz Dziennik, 2008-09-14

Komentarze  

Lukasz
+1 # Lukasz 2014-12-19 23:40
Z całym szacunkiem, ale artykuł jest tylko wstępem, czym się Państwo zachwycacie, czy ktoś z Państwa przeczytał podane książki? Z chęcią poznam opinię o książkach.
Pozdrawiam
Krzysztof G
# Krzysztof G 2014-12-30 23:52
Artykuł pochodzi z roku 2008 a komentarze z 2011-2014, był więc czas na nabycie tej książki i wyrobić sobie zdanie.
Akurat ją posiadam i uważam, że jest to bardzo rzetelne opracowanie.
Stanisław
# Stanisław 2013-09-15 15:47
#. Bardzo dziękuję za ten artykuł, to było mi bardzo potrzebne od dawna.
.
+1 # . 2011-10-16 23:12
Świetny artykuł. Zawarte w nim cenne wiadomości pomogły mi w przygotowaniach do konkursy krasomówczego.Dziękuję ;)
KISISISa
+1 # KISISISa 2011-05-23 11:33
Super, jedyna praca, która jest godna uwagi:)
Anastazja
# Anastazja 2011-03-16 19:44
świetne! ; ) Pozdrowienia.

Posiołek 144 Któregoś dnia pociąg się zatrzymał. Lokomotywa, nagle przyśpieszając sapanie, jakby z radości, że pozbyła się ciężaru, odjechała i już nie wróciła....

Słowo „naród" (i jego pochodne jak „narodowy" czy „narodowe") pojawia się czasem w najmniej oczekiwanych kontekstach i wychodzi z ust czy spod pióra...

Proces budowania w Polsce antycywilizacji opartej na antydekalogu powoli zbliża się do końca. Na przykazanie: „Nie klam!" państwo odpowiada:...

Generał Zaruski – kurs na słońce! Józef Konrad Korzeniowski nie był jedynym pisarzem, którego przywołał z głębi lądu zew dalekich mórz i oceanów. Postacią jakże malowniczą, a zarazem...

Przez ostatnie lata słyszeliśmy, jak publiczne osoby piastujące wysokie stanowiska posługiwały się zwrotem „w tym kraju". Zwrot to rażący, bo...

Moje opinie i zarazem doświadczenia z CK pokrywają się ze spostrzeżeniami innych naukowców. Przytoczę teraz kilka cytatów z kolejnych artykułów pt....

Istotnym elementem każdej społeczności, nie tylko ludzkiej, ale i zwierzęcej, jest komunikacja. Bez takiej czy innej formy komunikacji, nie można...

Dar Józefa Brandta Malarstwo polskie przełomu XIX i XX w., a więc czasu zaborów, skupione było na odzyskiwaniu duchowej niepodległości całego narodu. Właśnie z tego...

Istota edukacji Zdewaluowanie pojęcia grzechu, podporządkowanie edukacji emocjonalności i nakierowanie jej jedynie na zdobywanie wiedzy, a także pozbycie się z...

Współcześnie słowa takie jak „dialog", „negocjacje", „konsensus", „kompromis", pojawiają się bardzo często i są swoistym znakiem rozpoznawczym....

Bilans stanu wojennego Stan wojenny miał miejsce ćwierć wieku temu. W międzyczasie Polska zrzuciła jarzmo komunizmu, i, jak to często słyszymy, odzyskała wolność; więc...

Odkłamać historię W potocznym wyobrażeniu historia jest dziedziną dotyczącą wydarzeń, do których już doszło i które odeszły w przeszłość. Powinna zatem interesować...

Jeśli sytuacja w naszym kraju nie jest czytelna z bliska, to może należałoby spojrzeć na nią z pewnego dystansu i nie ograniczać jej ani do mass...

Zastanawiając się nad rolą nauki w kulturze chrześcijańskiej musimy najpierw wziąć pod uwagę samego człowieka. Jeśli bowiem nauka jest dziełem...

Pod wpływem naporu zła ogarniają nas czasem zwątpienia. Patrzymy w przyszłość i nie widać jakiegoś prześwitu, przez który człowiek lub naród mógłby...

Przebudzenie wiosny Fenomen budzącej się wiosny za każdym razem, od nowa, budzi zdziwienie, zaciekawienie i zachwyt. Zdziwienie, bo do martwej – wydawałoby się – ziemi...

Z prof. dr. hab. Piotrem Jaroszyńskim, kierownikiem Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz wykładowcą Wyższej Szkoły...

Gdy stoimy przed Matką Miłosierdzia i wpatrujemy się w Jej cudowną twarz, w oczy z lekko opuszczonymi powiekami, to czujemy, iż Jej wysmukłe dłonie...

Coraz większy upadek kultury życia społecznego w naszym kraju musi być nazwany po imieniu, ponieważ przekroczono barierę ochronną i rozpoczął się...

Istotnym elementem walki politycznej jest walka na słowa (gr. logos - słowo, machia - walka). Wykorzystuje się w niej nie tylko słuszne zarzuty i...

Oddech PRL-u jest ciągle żywy, nie tylko w polityce, mediach czy w biznesie, ale również w nauce. O tym trzeba pamiętać, gdy zastanawiamy się nad...

Komu przeszkadza godło? Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Sportu oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ze swoich oficjalnych stron...

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie próżnuje, przedstawiając do zaopiniowania projekt reformy nauki pt. "Założenia do nowelizacji ustawy -...

"Doszło już więc do absurdu, że ludzi trzeba na przykład przekonywać, aby zgodzili się na uwłaszczenie, czyli zechcieli odebrać swoją własność, ba,...

Wielu spikerów radiowych i telewizyjnych czyta bardzo szybko. Sprawia to wrażenie dobrego opanowania języka, zwłaszcza jeśli większość z nas ma...

Gender: metody inwazji Gender wprowadzane jest na skalę globalną. Oznacza to, że za tą ideologią stoją siły międzynarodowe, które dysponują potężnymi i różnorodnymi...

Rozmowy, które uczą Rozmowy niedokończone należą od wielu lat do stałej ramówki Radia Maryja i Telewizji Trwam. Gdy w innych mediach dominują programy rozrywkowe, i to...

Kiedy zastanawiamy się nad problemem politycznej odpowiedzialności za naród, to najpierw trzeba bliżej określić, KTO jest odpowiedzialny za naród, i...

Pod patronatem „Naszego Dziennika” W związku ze zbliżającą się kanonizacją naszego wielkiego rodaka Jana Pawła II pojawia się coraz więcej...

Skala działań podejmowanych przez państwo lub organizacje międzynarodowe jest dla przeciętnego człowieka trudna do ogarnięcia. Denerwujemy się, gdy...