Felietony-wywiady

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

Pierwszy międzynarodowy kongres poświęcony edukacji katolickiej odbędzie się w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu już w listopadzie.

Z prof. Piotrem Jaroszyńskim, wykładowcą Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, kierownikiem Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, rozmawia Anna Ambroziak.

Już niedługo w Toruniu rozpocznie się kongres zorganizowany przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej, poświęcony wychowaniu katolickiemu. Jaki jest cel tej inicjatywy?

- Kongres będzie trwał od 21 do 22 listopada. Organizuje go Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przy współudziale Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, The International Etienne Gilson Society, The Catholic Education Foundation, The Western Civilization Foundation. Temat kongresu brzmi: "The Catholic Education: Problems, Risks and Rewards" - "Edukacja katolicka: problemy, zagrożenia, szanse". Spotkanie na ten temat odbywa się po raz pierwszy i będzie miało charakter międzynarodowy. Przewidziani są goście z kraju i z zagranicy. W sumie przybędzie około 20 prelegentów z Europy, z obu Ameryk i Australii.  Celem spotkania jest pokazanie, iż nie ma innego wychowania niż katolickie. Mówiło się wprawdzie o wychowaniu socjalistycznym, ale to była tresura, która miała doprowadzić młodego człowieka do zaparcia się wiary i rodziny, a to, co dziś mówi się o edukacji w ramach liberalizmu, to jest antywychowanie.

Co należy rozumieć pod pojęciem "wychowanie katolickie"?

- Wychowanie katolickie obejmuje formację moralną, dlaczego i jak czynić dobro; formację religijną: dlaczego i jak wyrażać miłość do Boga; formację intelektualną: jak rozumnie poznawać rzeczywistość, odkrywać własne człowieczeństwo wraz z dziedzictwem kultury, jak bronić się przed ideologiami, a także jak pojąć treści objawione przez Boga. Te sfery wzajemnie się przenikają.

Jakie główne tematy zostaną poruszone w czasie Kongresu?

- Prelegenci przedstawią sytuację edukacji katolickiej w swoich krajach, a nawet na całym kontynencie pod kątem kondycji, zagrożeń i szans, głównie ze względu na deformację sensu edukacji jako takiej, w której nie bierze się pod uwagę całościowego rozwoju człowieka, a dominuje ideologia, zazwyczaj antyreligijna, zaś główny punkt ciężkości to przyuczanie do zawodu. Gdy na ten sam temat wypowiadają się specjaliści z różnych kontynentów, to można sobie utworzyć całościowy obraz sytuacji, ponieważ widać, jak pewne motywy się powtarzają, a inne są nieobecne, choć powinny być obecne.

Co jest największym zagrożeniem dla szkolnictwa katolickiego w Polsce?

- Trzeba tu podkreślić, że zagrożenia idą z zewnątrz, gdy instytucje państwowe promują edukację daleką od ducha katolickiego, ale i od wewnątrz, gdy na szkole widnieje tylko nazwa "katolicki" czy "katolicka", a tak naprawdę program jest taki sam jak gdzie indziej. Chodzi tu zwłaszcza o przedmioty humanistyczne i zawarte w nich treści ideowe, które promują, poprzez literaturę lub film, treści antykatolickie. Na przykład słyszałem, że w jakiejś szkole katolickiej dzieci muszą czytać Harry'ego Pottera. I wszystko się wszystkim zgadza. Problem w tym, że to się jednak nie zgadza. Szkolnictwo katolickie nie tylko ma szanse, ale musi ustrzec najmłodsze pokolenie Polaków przed zaplanowaną w gremiach międzynarodowych laicyzacją i dehumanizacją. To jest nasze główne zadanie, które ten Kongres wszystkim nam, a więc rodzicom, nauczycielom, wychowawcom, osobom duchownym, powinien rzeczowo i precyzyjnie uświadomić.

Jakich owoców można oczekiwać po Kongresie?

- Chcielibyśmy trafić przede wszystkim do nauczycieli i rodziców oraz tych środowisk samorządowych i organizacji, które rozumieją problemy związane z edukacją katolicką. Biorąc pod uwagę, że przez wieki formowała ona kulturę zachodnią, a kulturę chrześcijańską na obszarach pozostających pod wpływem innych religii, edukacja katolicka nie zdezaktualizowała się, a nawet ze względu właśnie na upadek kształcenia humanistycznego stoją przed nią wielkie szanse. Dlatego oczekujemy głębszej diagnozy, która pozwoli na to, aby zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej podjąć takie działania, które pozwolą na przywrócenie rangi edukacji katolickiej, w jej pełnym znaczeniu. Dzięki rozwojowi techniki taka współpraca jest możliwa i bardzo potrzebna.

Dziękuję za rozmowę.

Nasz Dziennik, 2008-10-24

Komentarze  

Danuta Jakimowicz
# Danuta Jakimowicz 2011-08-14 21:02
Dobre wyksztalcenie nie musi nosic naklejki"katolicki". Dobry pedagog uczy i wychowuje w duchu szacunku do czlowieka i zycia ludzkiego bez powiazania religii czy ideologii. Mysle ze z komunistycznego progu Polska popada w dewotyczny katolicyzm. Z umiarem prosze! Muzulmanie tez ucza i wychowuja, komunisci tez uczyli i wychowywali w duchu szacunku do drugiego czlowieka. Kwestia wiary powinna byc osobista sprawa kazdego czlowieka a nie sztandarem pod ktorym ukrywac sie beda pseudonauczyciele!Ja pracuje w katolickim przedszkolu ale nie jestem dewotka , ktora stawia swoja wiare ponad innych! Chrystus otwarte ma ramiona dla wszystkich ludzi! Ojciec nasz -Jan Pawel, chylil glowe przed roznymi przedstawicielami wladzy koscielnej i swieckiej. Umiaru nam trzeba i zwyklej pokory na codzien!Skad tyle pychy sie bierze w naszych polskich sercach? Zabraklo tolerancji i zrozumienia, szkoda.Pozdrawiam wszystkich , ktorym uczenie sprawia radosc i satysfakcje bez wzgledu gdzie i w jakim kraju ucza.

Gender: przechytrzyć Kościół Oficjalne stanowisko Kościoła w sprawie gender jest jasne. Mogliśmy je poznać z ust samego Papieża Benedykta XVI (21.12.2012), a więc w skali...

Istota edukacji Zdewaluowanie pojęcia grzechu, podporządkowanie edukacji emocjonalności i nakierowanie jej jedynie na zdobywanie wiedzy, a także pozbycie się z...

Od ponad dziesięciu lat kraj nasz podlega tzw. restrukturyzacji praktycznie we wszystkich dziedzinach. Jedną z nich jest edukacja. W jakim kierunku...

Gdy czytamy publikacje z zakresu ochrony przyrody, spotkać możemy ciekawą diagnozę dotyczącą powodów zmniejszania się liczebności czy wręcz...

Co dobre i wielkie, dojrzewa długo i potrzebuje geniuszu. Aby powstał naród, nie wystarczy jedno pokolenie, trzeba wielu pokoleń, i to takich, które...

W klasycznej tradycji zachodniej kultura oznaczała swoisty tylko dla człowieka sposób zdobywania umiejętności bycia człowiekiem i życia jak...

W czasie zaprowadzania w Polsce komunizmu strategiczną rolę odgrywała własność. Wysiłek komunistów skupił się na tym, aby siłą lub podstępem,...

My z niego wszyscy... Adam Mickiewicz opuścił Paryż 11 września 1855 roku. Oficjalnie miał zająć się badaniem położenia Bułgarów pod panowaniem tureckim; na takiej...

Wiele osób ciągle nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo obraz telewizyjny może zatruwać naszą świadomość. To prawda, że gdy patrzymy na flakon z...

Jaka przyszłość polskiej wsi? Polska wieś jest ewenementem na skalę nie tylko europejską, ale nawet światową. Gdy przekroczymy naszą wschodnią granicę, to rzadko kiedy natkniemy...

Dziś jesteśmy rozpieszczani do tego stopnia, że szukamy tylko tego, co łatwe i przyjemne. Jesteśmy jak dzieci, tyle że podstarzałe. A człowiek...

Nie ma dnia ani godziny, aby w którymś ze światowych mediów nie wracano do tematu faktycznych lub rzekomych nadużyć seksualnych w Kościele. Do tego...

Gender: rozbić człowieka Do istoty ideologii gender należy wczesna seksualizacja dzieci i młodzieży. Tak wczesna jak to tylko możliwe, a więc najlepiej od niemowlaka. Przy...

Gender i sport Dziedziną kultury, przez którą coraz szerzej wlewa się ideologia gender, jest sport. Jeżeli bowiem w gender chodzi o zniwelowanie różnic między...

Trwają ataki na rodzinę. Pojawiły się nawet plakaty, z których można wnioskować, że bardziej chory jest ich twórca niż ucharakteryzowane osoby....

Angielskie słowo „gender” w początkach XX w. oznaczało tylko rodzaj gramatyczny. A więc gender to po polsku rodzaj. I tak w zasadzie powinno się...

Rok szkolny już w toku. Dzieci wróciły z wakacji, również młodzież, wkrótce naukę rozpoczną studenci. Jak praca w życiu dorosłym, tak nauka wypełnia...

W czasach sowieckiego komunizmu walkę z religią prowadzono głównie w imię nauki i postępu. To nauka miała dowodzić, że Boga nie ma, a kult Matki...

Proces budowania w Polsce antycywilizacji opartej na antydekalogu powoli zbliża się do końca. Na przykazanie: „Nie klam!" państwo odpowiada:...

Z prof. Piotrem Jaroszyńskim, kierownikiem Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, wykładowcą w Wyższej...

Technika zaszła dziś tak daleko, że wiele produktów takich jak kleje czy wykładziny nie wydzielają już nieprzyjemnego zapachu. Ale ten przykry...

Współczesny Polak rozumie, że warto uczyć się języków obcych, takich jak angielski, niemiecki czy francuski. Wiadomo, jak znajomość przydać się może...

Na zdrowy rozum mogłoby się wydawać, że każda władza dąży do tego, żeby społeczeństwo było coraz bogatsze. Dzięki temu z jednej strony władza taka...

Analfabetyzm trwa Człowiek nie musi umieć czytać, aby być człowiekiem. Przez tysiące lat ludzie żyli, nie znając pisma, a bez pisma nie ma przecież czytania. Pismo...

Jest zastanawiające, jak wiele ocen sytuacji, w której znajduje się nasz naród, jest powierzchownych, wręcz niefrasobliwych... Na czym polega błąd?...

Bohaterska postać księdza Kordeckiego znana jest nam z Sienkiewiczowskiego Potopu. Wiemy, jak dzielnie podtrzymywał na duchu obrońców Jasnej Góry,...

Z profesorem Piotrem Jaroszyńskim, kierownikiem Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, rozmawia Piotr...

Piętno totalitaryzmu ukrytego Z prof. Piotrem Jaroszyńskim, kierownikiem Katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, głównym organizatorem IX...

Słyszymy nieraz pouczenia, żeby nie wtrącać się do polityki, że od polityki są fachowcy, natomiast zwyczajni ludzie niech uczciwie pracują i niech...

Są trzy główne powody, dla których znaczenie słowa demokracja jest dziś tak zamazane. Pierwszy to ten, że słowo to ma nie tylko znaczenie...