Warto przemyśleć...

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

Jeżeli przyjmiemy tezę, że cokolwiek zmierza do wyrządzenia ujmy Kościołowi, jest zarazem szkodliwe dla Polski, wyniknie z tego, że Polak powinien we wszystkim trzymać się Kościoła, nie tylko w życiu prywatnym, ale także i w życiu publicznym. Nie ma obawy o jakąś „teokrację”, o „rządy klerykalne”, bo to w ogóle jest niemożliwe przy naszym wielce skomplikowanym ustroju państwowym.

Choćby przez jakiś zbieg okoliczności wszyscy ministrowie byli ze stanu duchownego, nie powie im Ewangelia, czy dążyć do centralizacji, czy do decentralizacji, czy też może przeprowadzić dekoncentrację; w prawie kanonicznym znajdą zupełną obojętność na zagadnienie monarchii czy republiki; w całej literaturze teologicznej próżno szukać pouczenia, czy kościec budżetu oprzeć na podatkach pośrednich, czy lepiej na bezpośrednich itd., itd. W islamie teologia zajmuje się niemal wszystkimi wymienionymi zagadnieniami tak z dziedziny prawa publicznego, jak z dziedziny prawa prywatnego, bo to jest w Koranie; ale w Ewangeliach nic z tego nie ma. Państwa islamskie utknęły na tym; w rozwoju życia nowoczesnego znalazły się wobec zagadnień, o których Koran milczy, które tedy dla prawego muzułmanina jakoby nie istniały. Wyniknął stąd ów ogromny rozłam pomiędzy rzeczywistością życia a rządami z życiem się nieliczącymi, o ile chciały pozostać prawowiernymi. Koran przeżywał się prędko, gdy tymczasem Ewangelia nie przestaje być źródłem ożywczym coraz nowych form życia.

Fragment pochodzi z „Kościół w Polsce wobec cywilizacji”, „Ateneum Kapłańskie”, 1914.


Środowiska, które wywodzą się z cywilizacji sakralnych, a więc takich, w których religia rozstrzyga z góry o wszystkim, nie mogą zrozumieć, że chrześcijaństwo nie jest cywilizacją sakralną. Bo nawet wówczas, gdy duchowni zajmowali stanowiska polityczne (np. Prymas Polski był z urzędu marszałkiem Senatu), to i tak polityka posiadała swoją autonomię. A musiała ją posiadać, ponieważ Ewangelia nie zawiera bezpośrednio ani programu politycznego, ani gospodarczego. Takiego programu nie da się z góry ustalić z uwagi na zmienność okoliczności, w jakich żyją różne wspólnoty. Jest jednak coś stałego, czego żąda Ewangelia: w każdym programie musi być troska o dobro człowieka, o dobro wspólne.

Piotr Jaroszyński

Nasz Dziennik, 16 kwietnia 2014

Rozkład jazdy - Gilbert Keith Chesterton Słabość naszej cywilizacji można najlepiej wyrazić, mówiąc, że troszczy się ona bardziej o naukę...

Po co nam własność - Zygmunt Krasiński Moskwa jest składem dwóch najpiekielniejszych żywiołów niszczycielskich świata: bezwzględnego...

Stosunek chłopa i stosunek inteligenckiego proletariatu do większej własności są tylko pozornie...

Nauczyciele pod obuchem - Ks. kard. August Hlond Mogę was zapewnić, moi drodzy księża, że Episkopat uważnie śledzi działalność Związku...

Rosja bez sumienia - Joseph Conrad Korzeniowski W końcu osiemnastego wieku, kiedy rozbiór Polski stał się faktem dokonanym, świat określił go...

Prywatne życie, czy publiczne, jednako ma być poddane wymogom moralności. Tego wymaga etyka...

Świetna historia - Gilbert Keith Chesterton Większość z nas uczyła się historii z tych samych podręczników, używanych standardowo w szkołach...

Niewdzięczna Europa - Ignacy Jan Paderewski Żaden naród nie jest tak czułym na ludzką niedolę, na ludzką niewolę, jako my jesteśmy. Żaden...

Pułapki na kapłanów - Ks. kard. August Hlond Przeraźliwe zjawisko bratobójczej walki w Hiszpanii! Ileż bólu, tragizmu, ale i bohaterstwa w tej...

Postępowcy - Gilberth Keith Chesterton Kiedy następnym razem usłyszycie, jak „postępowi chrześcijanie” mówią, że powinniśmy przyswoić...

Misja Polski - Zygmunt Krasiński Polska przejdzie przez straszne próby, i to moralne, przekona się, że krzyk to hałas marny, że...

Zaćmienie mediów - Gilbert Keith Chesterton Cokolwiek zdarzy się w kraju za rządów jakiejś partii, jest uważane za skutek jej despotycznych...

Bajki o ewolucji - Gilbert Keith Chesterton Postrzeganie człowieka jako wytworu natury wcale nie jest naturalne. Nazywanie go zdrowym...

Być Polakiem - Zygmunt Krasiński Powtarzam z Tobą: takie nasze życie, takie nasze losy! Wszystko w sferze piekielnej, w której...

W okowach bezrobocia - Ks. kard. August Hlond Na temat bezrobocia można snuć doktryny. I tak mądrze rozwodzą się o jego przyczynach i dynamice...

Dwie drogi - Gilbert Keith Chesterton Mocno wątpię, czy najlepsi ludzie w ogóle mają ochotę poświęcać się polityce. Przypuszczam, że...

Jak mówisz po polsku - Ks. kard. Stefan Wyszyński Człowiek ma się wypowiadać swoją mową ojczystą. Już matka synów machabejskich, którzy ginęli za...

Koniec „amerykańskiego snu” - Ronald Reagan Żyjemy w szczytowym momencie walki o duszę człowieka, w czasie, który zadecyduje o przetrwaniu lub...

Polska tolerancja - Prof. Konrad Górski Bezpośredni wpływ reformacji na Polskę był minimalny. Historia reformacji u nas jest zjawiskiem...

Wojna światów - Józef Konrad Korzeniowski Prawdziwa wielkość państwa […] opierać się musi na logicznym rozwoju, na wierze i odwadze, a swoje...

Wolność, ale jaka - O. prof. Mieczysław A. Krąpiec Gdybyśmy zapytali, jaki blask rozsiewa kultura Narodu Polskiego i jakie dobro w osobowych...

Drapieżny Wschód - Zygmunt Krasiński Stoim u wrót nieba lub piekła, ale jeszcze Polska nie zginęła! Ona powinna wszelkiemu piekłu...

Księża dla Polski - Ignacy Jan Paderewski Jeden z najchlubniejszych umysłów polskich, Stanisław Szczepanowski, którego chyba o klerykalizm...

Katolik jest obowiązany przyczyniać się w miarę możności do tego, by zapanowała Civitas Dei na...